تغیر مسیر یافته از - رسالة فی التحریم من جهة المصاهرة
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

رسالة فی التحریم من جهة المصاهرة (کتاب)





مؤلف این کتاب، مرتضی بن محمد امین مشهور به شیخ انصاری است. وی از علمای بزرگ شیعه و از فقهای نام آور حوزه علمیه نجف اشرف در قرن سیزدهم هجری و متوفای سال ۱۲۸۱ هجری قمری است.


۱ - شیوه نگارش



این کتاب شرح ارشاد الاذهان علامه حلی می‌باشد.
در این کتاب شیخ انصاری با دقت فراوان و با استفاده از الفاظی دقیق به موشکافی و بحث و بررسی درباره مباحث تحریم از جهت مصاهره می‌پردازد.
شیخ انصاری در آغاز معنای مصاهره را بیان می‌فرماید و آن علاقه‌ای است که میان زوج و زوجه ایجاد می‌گردد و موجب حرمت نکاح میان زوج و زوجه و برخی از اقربای آنان می‌گردد. مثلا اگر کسی با زنی ازدواج نماید. مادر زن وی بر او حرام ابد می‌شود و دیگر نمی‌تواند با مادر زن خود ازدواج نماید. اگر چه بر معقوده دخول نشده باشد.
این مطلب میان علمای شیعه مشهور است. شهید ثانی بر این مسئله ادعای اجماع کرده و در کتاب ریاض به نقل از کتاب ناصریات و غنیه نیز بر این مطلب ادعای اجماع شده است.

۲ - ارزش و اعتبار کتاب



این کتاب اثری ارزشمند از شیخ انصاری در باب تحریم از جهت مصاهره می‌باشد. این کتاب منبعی خوب برای آشنایی با مبانی فقهی ایشان و ادله مسئله در این باب می‌باشد.

۳ - مباحث کتاب



این کتاب در چهار باب و یک مساله آمده است. باب اول در مصاهره، باب دوم در کفر، باب سوم در عقد و وطی، باب چهارم در موجب خیار و آن عیب و تدلیس است. و مساله آخر کتاب در باره وجوب قسم میان زوجات است. این کتاب در ۳۸ صفحه آمده است.

۴ - معرفی کتاب



سید محمد حسین حسینی جلالی در کتاب فهرس التراث ج۲ ص۱۶۰ درباره این کتاب می‌فرماید: «و للشیخ رسائل عدیدة فی مواضع مختلفة طبعت بعضها ملحقة بکتاب الطهارة و بعضها ملحقة بالمکاسب. و قد طبع مع المکاسب طبعة سنة ۱۳۷۵ رسالة فی التحریم من جهة المصاهرة شرحا علی الارشاد».
[۱] فهرس التراث، ج۲، ص۱۶۰.

شیخ انصاری رساله‌های متعددی دارند که بصورت‌های متنوعی به چاپ رسیده است. بعضی از آنها ملحق به کتاب طهارت به چاپ رسیده و برخی دیگر ملحق به کتاب مکاسب. با کتاب مکاسب چاپ سال ۱۳۷۵ هجری قمری رساله ایشان در تحریم از جهت مصاهره به چاپ رسیده است. این رساله شرح ارشاد می‌باشد.

۵ - پانویس


 
۱. فهرس التراث، ج۲، ص۱۶۰.


۶ - منبع



نرم افزار مجموعه جامع فقه اهل البیت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.